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박진완 교수, 시지각 패턴 분석을 통한 미술품 위작 판별 기술 발표

Posted on 2019년 8월 9일Posted inpostLeave a Reply

소프트웨어학부 박진완 교수가 지난 7월 28일 미국 LA에서 열린 SIGGRAPH에서, 시각예술 데이터의 정량적 분석을 통해 미술작품에서 나타나는 작가 고유의 특성을 추출·정량화, 작품의 진위판별에 대한 이론적 근거를 마련하고, 이를 기반으로 과학적 진위를 판결하는 기술을 발표하였다. 본 연구는 인공지능인문학 연구를 주도하는 HK+ 사업(단장: 이찬규)의 성과로, 인문, 예술, 공학 분야의 이종학문 협업 결실 중 하나이다.

박진완 교수, JCR-A&HCI 레오나르도(Leonardo, MIT Press) 표지논문 선정

Posted on 2016년 8월 3일Posted inpost

중앙대학교 박진완(융합공학부 디지털이미징 전공) 교수 연구팀(연구원: 박성국, 이은주)이 연구한 조선왕조실록 데이터 시각화(Visual History with CHosun Dynasty Annals) 논문이 세계최고의 컴퓨터 그래픽스이며 융합 컨퍼런스인 시그래프(SIGGRAPH)의 주요 프로그램 ‘아트페이퍼’에 선정됨과 동시에 인문예술의 최고 논문지중 하나로 여겨지는 ‘Leonardo'(MIT Press) 가을호의 표지논문으로 발표되는 성과를 이루었다.

SIGGRAPH 2016

For this paper, the authors selected three historical events taken from the Annals of the Choson Dynasty that represent dramatic and tragic stories about parents and their sons for data visualization. By connecting names with entities indicating conductions from history books, they found interesting patterns that tell stories with embedded relations. The visualized images in this paper were mainly code-generated, based on the data of the Annals, with some graphic embellishment added.

중앙대학교 박진완(융합공학부 디지털이미징 전공) 교수 연구팀(연구원: 박성국, 이은주)이 연구한 조선왕조실록 데이터 시각화(Visual History with CHosun Dynasty Annals) 논문이 세계최고의 컴퓨터 그래픽스이며 융합 컨퍼런스인 시그래프(SIGGRAPH)의 주요 프로그램 ‘아트페이퍼’에 선정됨과 동시에 인문예술의 최고 논문지중 하나로 여겨지는 ‘Leonardo'(MIT Press) 가을호의 표지논문으로 발표되는 성과를 이루었다.

Group Projection Mapping Art Project

여러 작가의 아이디어가 하나의 Template을 통하여 생명을 공유하는 유기체로 변화하는 것을 상징한 협업 작품이다. 공통 주제에 의한 여러 작가의 변주가 아닌, 사각형에 고정되지 않은 Template Geometry 라는 물리적인 한계에서 작가들의 자유로운 상상력을 보여준다.

Artists
이은주, 임양규, 이지훈, 김차령, 최숙영, 안도윤, 이재원,이우현, 민상현, 정호영, 김효선, 이암, 정지수, 김미강, 윤혜인,박성실, 전미정, 하주영, 지호준, 진영훈, 김도희, 홍지영, 박성국

The Annals of the Choson Dynasty Characters Data Visualization Program

The Annals of the Choson Dynasty, being the first and only cultural asset included in the registry of UNESCO Memory of the World, is highly valuable. These annals, compared to other records, are not only extensive in terms of length (since they were recorded for 500 years) but also show excellence in terms of objectivity. This study introduces the process of making a visualization tool to understand the Annals of the Choson Dynasty at a glance by visualizing the characters from the annals’ text. In addition, this paper tells the story of historical patterns derived from the visualized annals. Especially, this study exhibits dynamic visualization with hyperbole and symbols through non-conventional charts.

중앙대학교 영신관 프로젝션 맵핑 (4D Projection Mapping Show)

2012년 10월 9일 10일 중앙대학교 서울 캠퍼스 정문 영신관 건물에 개교 94주년 기념으로 프로젝션 맵핑과 공연이 있었다. 영신관 프로젝션 맵핑은 인트로, 엔딩 그리고 실시간 프로젝션 맵핑 3부분으로 구성되었다. 인트로와 엔딩은 미리 베이크된 영상을 플레이하는 방식을 사용하였다. 위의 영상은 인트로 부분이다. 중앙대학교의 94년 “중앙의 역사”에 대한 내용으로 제작되었다.

SIGGRAPH 2012

This work represents memories of childhood. A lollipop is one of the world’s most be loved snacks. Although it is common to normal people, a lollipop is not an affordable snack to poor children. This work expresses an imaginary lollipop by a user’s drawing. The candy drawing is printed on a paper having a message on its backside. The message represents memories of childhood. The printer uses fragrance inks to print out an origami with a lollipop shape. The audience carries on art works which have a fragrance and lollipop shape. This is a fake lollipop, however it may represent a hope for everyone.

SIGGRAPH 2011

This work represents memories of childhood. A lollipop is one of the world’s most be loved snacks. Although it is common to normal people, a lollipop is not an affordable snack to poor children. This work expresses an imaginary lollipop by a user’s drawing. The candy drawing is printed on a paper having a message on its backside. The message represents memories of childhood. The printer uses fragrance inks to print out an origami with a lollipop shape. The audience carries on art works which have a fragrance and lollipop shape. This is a fake lollipop, however it may represent a hope for everyone.

SIGGRAPH 2009

A human life is not generated spontaneously; our existence is a random combination of hazy vestiges of our ancestors. The idea behind this artwork is to embody half a millennium of data about people’s lives into a single computer-generated image

SIGGRAPH 2006

The output created by this algorithm was put on display in a local art gallery, and was widely mistaken for actual paintings. The team would now like to demonstrate this fusion of art and science at the SIGGRAPH 2006 conference in a manner that is accessible to all attendees.